2015. március 9., hétfő

A kozmikus kérdőjel

Az elmúlt pár nap, hét felhős időjárása után, melynek köszönhetően megtapasztaltuk a szürke több árnyalatát is, a hétvégén végre derült csillagfényes idő ígérkezett. A telehold is elmúlt, kísérőnk egyre később kell, így fényével nem zavarja a halványabb célpontok megfigyelését. A felhős időszak tervezgetései során elég szép, hosszú lista alakult ki a felkeresendő égi szépségekből. Így nagy reményekkel vágtam neki a vasárnap estének. Aztán....

Kezdődött az egész egy ijesztő technikai problémával, ugyanis a vadi új mechanika deklinációs motorja nem akart működni. Azaz a távcső két tengely helyett, csak egy tengely körül forgott. Párperc matatás és a kábelek újracsatlakoztatása megoldotta a problémát, a motor újra működött. Szóval Murphy ezen az estén tiszteletét tette nálam, jól kezdődik! Miután ismételten beállítottam a műszert, az égboltra tekintve elszomorodtam. A Kis Göncölből jószerivel csak 3 csillagot láttam, a hét helyett, a határfényesség valahol a 4 mg. körül volt. Na, gondoltam, a Rosetta ködnek lőttek, ma nem kerül terítékre.

Maradtam a Naprendszerben, elsőnek a Ny-on tündöklő Vénuszt céloztam meg. A távcsőben háromnegyed Vénusz mutatkozott. Aki nem tudná belső bolygószomszédunknak is ugyan olyan fázisváltozásai vannak, mint a Holdunknak, csak nem olyan gyakran. Megvilágítása függ a Nap körüli pályájától. Találtam a neten egy egy jó kis magyarázó ábrát:
A Vénusz fázisváltozásai.

A Szerelem Istennője után, a lenyugvó félben levő Hadisten, a Mars lett a következő célpont. Ma nem akarta magát megmutatni, mert olyan alacsonyan volt már, hogy a fák kitakarták. Talán az Alföldön lehetne még sikerrel megpillantani.

Nem úgy a Jupitert, mely fenségesen ragyogott a DK-i égen. A Bolygók királya magasan áll esténként a Rák csillagképben, kitűnő helyzetben a megfigyeléshez. A távcsőbe pillantva gyönyörű látványt nyújtott, a hatalmas gázgömb, felszínét sötétebb csíkok díszítik, körbevéve hűséges apródjaival, a holdakkal. Most ez volt a sorrend, balról jobbra: Callistó, Ganimedesz, Io, Európa.

A Jupiter és udvartartása. Klikk és nagyít.

Már régen láttam, ezért a távcső a Kassziopeia felé irányult, ahol az újév sztárja, a C/2014 Q2 (Lovejoy) üstökös tartózkodik éppen. Már jócskán elhalványult, kb. 7 mg-s lehet, de még mindig szép kiterjedése van, 5' átmérőre becsültem. Jellegzetes zöldeskék színét már csak hosszabb szemlélés után lehet kivenni, a kóma inkább már fehér. DK-i irányban egy rövidke csóvakezdemény is láthatóvá válik, mint a kóma kicsi nyúlványa. Ami megkapott és rajzolásra késztetett, amikor belenéztem a távcsőbe egy kérdőjelet láttam, ahol a pont, maga az üstökös! Íme:

A kozmikus kérdőjel. Klikk és nagyít.

Következőkben megnéztem a, csak 16,5 fényévnyire levő Keid (40 Eri) nevű csillagot, mely az Eridanusz csillagképben található. Ez egy többes, pontosan 5 csillagból álló rendszer, melyből most csak kettőt láttam, a 4,5 mg fényes A és a halványabb, 9,5 mg fényes B tagot. A halványabb kísérőket elrejtette a város fénye. Az észlelésre a szomorú okot Mr Spock  halálának híre szolgáltatta, ugyanis s Star Trekben a Vulkán bolygó a Keid körül kering, ahonnan a leghíresebb vulkáni származik.

A mai észlelés ennyi volt, az ég sajnos nem lett jobb. Talán legközelebb. Mr. Spockra emlékezve búcsúzom: "Hosszú és eredményes életet!"










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések